5 kleine stappen om te scoren in jouw communicatie

social media

Vaak horen we bij KMO’s en zelfstandig ondernemers: “Ik heb geen tijd voor Facebook of andere communicatie..”

Toch kan je met een hele kleine inspanning een mooie communicatie voeren met je bestaande en toekomstige klanten. Zo kan je je omzet verhogen en krijg je daarboven nog eens leuke inzichten.

Begin vandaag nog en scoor met je communicatie op korte termijn bij je klanten.

[ms_heading style=”border” color=”” border_color=”” text_align=”left” font_weight=”400″ font_size=”36″ margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ border_width=”5″ responsive_text=”no” class=”” id=””]5 tips in 2 minuten [/ms_heading]

In 2 minuten zet ik je op weg dankzij 5 kleine stappen die je weinig tijd kosten. Want tijd, dat is geld. Dus spendeer je tijd goed in je communicatie en je kan er meer bij winnen.

  1. Maak een content kalender
  2. Frequentie is belangrijk
  3. Variatie in onderwerpen
  4. Vraag het aan je klant
  5. Win tijd, gebruik een smartphone

1) Maak een content kalender

Een content kalender is de vereenvoudigde versie van een marketing-/communicatieplan. Als je reeds een communicatieplan hebt, zet hierin ook jouw social media posts.
Heb je nog geen communicatieplan? Maar wens je in te zetten op sociale media? Dan kan je  best van een kalender bij te houden wanneer je een communicatie plant. Dit geeft enkele voordelen:

  • Tijdswinst: zet je nu al een uurtje met een kalender (op papier, in Excel, …) en duid enkele data aan waarop je zeker iets wenst aan te kondigen. Doe dit 1x per maand.
  • Jaarplan: vul al een volledig kalenderjaar in. Je hoeft niet elke week reeds in te vullen, maar vul enkele belangrijke data in (feestdagen, promo-dagen, solden,…)
  • Gaatjes vullen: zie “Frequentie” en “Variatie in onderwerpen” hieronder…

Weetje: je kan al posts in de toekomst plannen in Facebook (of via bepaalde tools). Zo hoef je je al geen zorgen te maken dat je tijd zal hebben, plan zoveel mogelijk op voorhand in.

2) Frequentie is belangrijk

Het is belangrijk om frequent te berichten naar je klanten op sociale media.
Ten eerste vinden Facebook, Twitter, … dat leuk omdat ze jouw bedrijf als “relevant” en “betrouwbaar” beschouwen wegens de regelmatige updates. Hierdoor zullen zij jouw updates en informatie meer laten zien aan jouw fans.
Ten tweede zal je zien dat jouw klanten/fans meer interactie vertonen. Probeer ook te kijken in de statistieken welke dagen en uren het beste werken.
Of gebruik een bepaalde dag om specifieke promo’s te posten of een thema aan te snijden. Laat jouw klanten er naar uitkijken.

  • Post zeker 2-3x per week. Dit hoeft niet teveel tijd te nemen, plan je posts in, hou je content kalender bij de hand en je spendeert maar 10min/week aan het posten op sociale media.
  • Plan eventueel een 2-tal posts in op vaste dagen, en gebruik je smartphone (zie laatste puntje) om een moment vast te leggen dat je klanten kan overtuigen.

3) Variatie in onderwerpen

Gebruik je communicatie niet enkel om informatie te delen of nieuws van jouw zaak te pushen.

De sterkte van communicatie zit in de interactiviteit. Zéker op sociale media is het belangrijk om de like, een commentaar te krijgen of ervoor te zorgen dat je boodschap wordt gedeeld.
Zorg daarom voor een variatie van berichten:

  • Leuke interacties met je klanten: doe een leuke bevraging, post een weetje, gun hen een blik achter de schermen. Deze zorgen voor interactie; en interactie betekent dat je in de tijdslijn van de klant blijft. (bvb. quotes, video achter de schermen, keuze tussen favoriet product, een klant in de kijker plaatsen,..)
  • Informatie over het bedrijf: zorg ervoor dat de info leuk en relevant is voor de klant. Sociale media blijven kanalen die gebruikt worden in vrije momenten. Zorg dat je deze ten volle benut; het mag dus wat losser zijn. Maar zorg wel dat iedereen op de hoogte is. (bvb. aangepaste openingsuren, nieuw aanbod, tijdelijke promoties, …)
  • Expertise, projecten, producten: toon ook wat je passie is, wat jouw bedrijf belangrijk maakt. Laat je laatste project zien, geef informatie over hoe je zaken aanpakt, toon je expertise. Gebruik hiervoor mooi beeldmateriaal (foto of video). Verwijs door naar de website waar je meer informatie kan plaatsen (en zorg dat mensen op je website komen).

4) Vraag het aan je klant

Weet je niet goed wat te posten? Vraag het gewoon aan je klanten in je zaak.

Ga even het gesprek aan, vraag of ze je reeds volgen op Facebook. Waarom wel, waarom niet… en wat zouden zij graag meer zien..
Doel: hoe kan jij hen helpen door via dit communicatiekanaal met hen in verbinding te treden. Hierdoor blijf je op de radar en zal je zien dat klanten sneller terugkomen of je aanraden bij vrienden.

5) Win tijd, gebruik een smartphone

Niets zo handig als een smartphone. Je hebt een technologisch wonder in je zak zitten die je elk moment kan gebruiken.
De smartphones hebben tegenwoordig een hoge beeldkwaliteit voor video’s en foto’s… gebruik deze!

-> Toon even met een mooie foto het nieuwe afgewerkte project, de verse broodjes in de oven, je medewerker die net een prachtig kunstwerkje gemaakt heeft, …
-> Ga in interactie; je bent steeds op de hoogte wanneer iemand een vraag stelt… beantwoordt deze op 1 minuutje en je hebt alweer een tevreden klant gewonnen.
-> Gebruik applicaties om leuke video’s te maken. Je kan leuke effecten maken op 30 seconden met bvb. Boomerang, Instagram,… en je posts scoren erdoor.

 

Kortom: waar wacht je op? Zet je straks 1 uurtje apart met een kalender, vul deze in voor het komende jaar. En plan alvast je posts in zodat je daar geen zorgen meer hoeft om te maken.
Binnenkort gaan we dieper in op “Hoe maak ik een goede contentkalender”; “De perfecte Facebook-post” en enkele nieuwtjes over statistieken te gebruiken in Facebook.

Heb je vragen, aarzel niet contact op te nemen.

Fijne dag gewenst,

Kurt