Welkom

Hey iedereen,

welkom op de nieuwe website “digitaal-strateeg.be”. We zijn nog maar net van start gegaan, dus kom gerust de komende dagen langs om nieuwe informatie te lezen.

Laat ik beginnen met: zet niet in op een digitale strategie!

Sterk, dus start ik maar een website rond een thema dat reeds verleden tijd is?
Niet echt, een digitale strategie is nog steeds nodig, maar mag niet de focus hebben. Als kleine en middelgrote onderneming is het menselijke contact tussen u en de (potentiële) klanten enkel nog belangrijker geworden.

Van Products, Product Service naar Customer Centric…

In de jaren ’70 lag de focus op Producten; kijk maar naar sterke merken, de lange kwaliteitsgarantie, durabiliteit,.. Producten hadden de hoofdfocus binnen bedrijven. Sterke technologische hoogstandjes (tel maar het aantal knoppen op een afstandsbediening) die garant stonden voor kennis en kunde van het merk.

Bij het begin van de jaren ’90 werd er al meer op de Product Service gericht.  De afstand tussen merk en consument begon al iets kleiner te worden, er werd gekeken naar een ondersteuning wanneer er iets fout liep met het product. Maar de focus lag nog steeds op het product zelf, en daarbovenop de mogelijkheid service te bieden hieromtrent.

In de jaren 2000 is de ommekeer gekomen, en werd de focus meer naar de klanten zelf gericht (Customer Centric). Wat verwacht de klant van een bedrijf, hoe kan een bedrijf het contact aangaan met zijn klant. Bedrijven begonnen ook data op te slaan om hun klanten te leren kennen. Custom-Relationship-systemen kennen een grote opmars, emailprogramma’s werden opgestart om de klant te “helpen”.

Nou, de meeste programma’s die rond CRM-systemen lopen, gelden nog steeds om zo snel en veel mogelijk te verkopen aan de klant. Of ook aan nieuwe klanten, die nog maar net op hun website of in de winkel even komen kijken zijn.

..naar Relationship Centric.

Vandaag moeten bedrijven nog meer de focus leggen op de relatie met hun klanten of potentiële klanten. Producten zijn overal te vinden, vaak goedkoper in het buitenland .. en morgen al aan de deur geleverd. Dit is belangrijk voor bepaalde klanten; maar toch zien we dat het verschil gemaakt kan worden door een hechte relatie met de klant aan te gaan. Hem helpen zijn keuzes te maken, beslissingen te nemen.. waarbij jij als expert in jouw vakgebied de klant kan begeleiden.

De relatie die hierdoor ontstaat is belangrijk voor zijn aankoopgedrag en het verspreiden van jouw merk in zijn netwerk van vrienden en familie.

Doch, een relatie vergt onderhoud en toewijding. Sta jouw klant bij met kennis en kunde via de juiste kanalen en je hebt een ambassadeur die jouw beste reclamebord is.